Frumoasa Sulina și Delta Dunării

Stiati ca…

Sulina sau locul …”acolo unde batranul Danubiu isi pierde apa si numele in Mare…”  Bart – Europolis.

Reprezinta un spatiu unic si inedit, unde apele dulci ale Dunarii imbratiseaza pe cele sarate ale marii intr-o contopire perfecta si continua. Este un amestec de stuf si ape in mijlocul carora rasare o limba de nisip pe care oamenii si-au dezvoltat prin priceperea lor viata si activitatile de zi cu zi.

Sulina reprezinta o locatie potrivita pentru relaxare, aici vin in timpul sezonului cald multi turisti, atat pentru plaja, pescuit cat si pentru cateva momente de linisite si de contemplare in natura pura.

ASEZARE SULINA
Sulina este situata in Delta Dunarii, in apropierea varsarii in Marea Neagra a bratului care poarta acelasi nume. Este cea mai estica localitate din Romania, fiind asezata pe cel mai „proaspat” pamant european. Reprezinta una dintre portile orientale de intrare in tara fiind si ultima localitate situata pe lungul curs al Dunarii. De asemenea are si o calitate unica, aceea de a fi singurul oras port din tara, atat la Dunare cat si la Marea Neagra.

Se intinde pe circa 3,9 kilometri si este dispus de-a lungul fluviului Dunarea, asezarile fiind concentrate mai mult pe malul drept.

Dupa ultimul recensamant din anul 2011, populatia Sulinei era de 3541 locuitori.

ISTORIC SULINA
Numele asezarii a fost mentionat pentru prima oara in anul 950 sub forma „Selina” in lucrarea „De Administrando Imperio” scrisa de Constantin al -VII-lea Porfirogenetul. Mai tarziu numele localitatii apare sub diferite forme: Selinas si Solina (in scrierile Annei Comnena). Sulina este localizata pe prima harta originala nautica a Marii Negre intocmita de italianul Pietro Visconti in perioada 1320-1321, ulterior aparand pe diverse materiale cartografice si sub diverse nume.

La mijlocul secolului al-XVIII-lea in anul 1745, s-a construit un far pentru a rezolva problemele de orientare cu care se confruntau navigatorii in incercarea de a intra pe bratul Sulina. La sfarsitul secolului al-XVIII-lea se pune problema regularizarii gurii bratului Sulina din cauza problemelor apelor mici din zona de varsare in mare. In evenimentele istoriei, Sulina devine din ce in ce mai importanta pentru faptul ca marile puteri de la acea vreme (Imperiul Otoman, Imperiul Rus si Imperiul Austro-Ungar), emiteau pretentii asupra Sulinei si implicit asupra gurii de varsare a bratului in mare, avand loc si cateva conflicte armate.

In 1856 se infiinteaza la Sulina secretariatul general al Comisiunii Europene a Dunarii (C.E.D.), care a avut ca rol dezvoltarea navigatiei si a comertului pe Dunare. Dupa toate evenimentele istorice intamplate, in jurul anului 1860, orasul era destul de bine inchegat. Ulterior se construieste portul si se va reconstrui si farul vechi in 1870 pentru a asigura o navigatie cat mai sigura. Din anul 1878 Sulina devine oras romanesc dupa o lunga perioada in care a fost fie a turcilor, a rusilor sau a Imperiului Austro-Ungar.

Un alt eveniment important in viata Sulinei a fost taierea marelui ”M” al Dunarii si inaugurarea canalului de navigatie in anul 1894, dupa care a urmat o perioada in care s-a constatat o crestere a traficului de marfuri si de calatori. Orasul nu a scapat nici de bombardamentele celor doua razboaie mondiale, atat in 1916 cat si in anul 1941 si 1944 (cand orasul a fost distrus in proportie de peste 50%). Reconstructia acestuia incepe din 1955 sub comanda lui Gheorghe Gheorghiu Dej, pentru ca in perioada anilor 60-70 sa se dezvolte din toate punctele de vedere.

In octombrie 1977 Sulina este martora unui eveniment remarcabil, vizita navei „Calypso” condusa de celebrul explorator Jacques Yves Cousteau, care ancoreaza aici in drumul sau spre stramtoarea Bosfor.

Dupa anul 2000 se constata o intensificare a turismului si implicit o revigorare a orasului, astazi fiind una dintre cele mai preferate locatii din Delta Dunarii, atat de turistii romani cat si de numerosi turisti din afara granitelor.

Scroll to Top